Deze website werkt waarschijnlijk niet goed op sommige smartphones en ziet er dan ook niet mooi uit ! Beter bekijken op een schermbreedte vanaf 600 pixels! De website ziet er het beste uit vanaf 981 pixels.

This website probably doesn't work right on some smartphones and so it doesn't look well too! Better watch it on a screenwidth from 600 pixels! The website looks the best from 981 pixels.

KLIK HIER OM DIT VENSTER TE SLUITEN - CLICK HERE TO CLOSE THIS VENSTER
Het E7#9add11/F accoord

"Michiels E7#9add11/F gitaartabsite": dat is de volledige naam van mijn website.
Voor wie nieuwsgierig hoe je in godsnaam het genoemde accoord zou moeten spelen, áls het al mogelijk is: het kan!

Hoewel het accoord voor geen meter klinkt - het was voor de grap - kun je het zo spelen:

E -0----| - grondtoon/root (E)
B -10---| - de add11 (A)
G -12---| - #9 (G)
D -0----| - mineur 7 (D)
A -11---| - majeur (G#)
E -13---| - de tegendraadse bastoon (F)

Met de wijsvinger op de B-snaar, de middelvinger op de A-snaar, de ringvinger op de G-snaar en de pink op de lage E-snaar moet het kunnen. De overige snaren worden "open" aangeslagen.

De basis van het accoord is het bekende E7#9 accoord welke Jimi Hendrix vroeger veel toepaste, o.a. in Foxy Lady en Purple Haze. Er is nu echter een "add11" toegevoegd, een kwarts dus, maar dan gerekend vanaf (minimaal) een octaaf hoger dan de grondtoon. De grondtoon zelf is echter in dit accoord niet langer de laagste toon: de toevoeging "/F" houdt in dat er een toon in het spel is, die lager is dan de grondtoon. AC/DC gebruikt bijvoorbeeld vaak een D-majeur accoord waarbij de majeur toon als laagste toon wordt gespeeld (2x023x i.p.v. xx0232), zoals in Highway to Hell. Soms kan het ook slaan op de basgitaar die door een afwijkende lage toon een andere draai aan het accoord geeft.

Nou klopt het niet helemaal in mijn accoordopstelling: de grondtoon, E, wordt helemaal als hoogste gespeeld.

Beter is de volgende opstelling (met dank aan een bezoeker van deze site):

E -3----| - #9 (G)
B -3----| - mineur 7 (D)
G -1----| - majeur (G#)
D -2----| - grondtoon/root (E)
A -0----| - de add11 (A)
E -1----| - de tegendraadse bastoon (F), pak met je duim

De grondtoon staat dan al een stuk lager, alleen de A als "add11" is dan geen "11" meer, maar eerder een "sus4".

Maar als het zo gespeeld zou worden:

E -x----|
B -10---| - de add11 (A)
G -12---| - #9 (G)
D -0----| - mineur 7 (D)
A -11---| - majeur (G#)
E -0----| - grondtoon/root (E)

en een basgitaar zou die lage F toon spelen, dan zou het volgens de accoordenleer wel correct zijn.